Het Parool: Nieuwe brug nodig voor extra tram naar IJburg

15-09-2017

Er moet een speciale brug voor bussen en trams evenwijdig aan de Amsterdamse Brug komen. De bouw van zo'n brug is noodzakelijk om IJburg en het Zeeburgereiland bereikbaar te houden.

DOOR: MARC KRUYSWIJK 8 SEPTEMBER 2017, 12:30

Volgens wethouder Pieter Litjens (Verkeer) is het onmogelijk de uitdijende behoefte aan openbaar vervoer aan deze kant van de stad op te lossen met bestaande lijnen. Hij pleit ervoor onder meer een tramlijn door te trekken naar IJburg.
De huidige Amsterdamse Brug is daarvoor niet geschikt, stelt Litjens. "De ruimte ontbreekt om behalve fietsers, automobilisten en voetgangers ook openbaar vervoer over de brug laten rijden. Ook kan de constructie van de brug het extra gewicht van trams en bussen waarschijnlijk niet dragen."

Betere verbinding
Behalve de bouw van een nieuwe brug wil Litjens ook de oorspronkelijke Amsterdamse Brug verbreden. Hierdoor zou er meer ruimte beschikbaar komen voor fietspaden. "Het is op sommige momenten passen en meten op het fietspad."
Een ov-brug van IJburg en Zeeburg naar de Indische Buurt is noodzakelijk omdat uit onderzoek blijkt dat veel bewoners nu gedwongen zijn met tram 26 richting Centraal Station te rijden. "Maar veel van hen hoeven daar helemaal niet te zijn, die mensen moeten bijvoorbeeld naar Zuid. Een nieuwe brug stelt ons in staat die mensen een betere verbinding te bieden."

De vooronderzoeken op het gebied van het ov leveren al voldoende argumenten om te starten met de voorbereidingen van zo'n tweede verbinding vanaf IJburg en Zeeburg naar Oost. Ook wordt al gestart met dergelijke voorbereidingen voor de aanleg van een derde verbinding vanaf IJburg naar Zuidoost.

De uitbreidingen zijn noodzakelijk vanwege de sterke toename van bewoners aan de oostelijke zijde van de stad. Op Zeeburgereiland (Sluisbuurt) en IJburg (Centrumeiland en Middeneiland) worden in de komende tien jaar ongeveer 18.000 nieuwe woningen gebouwd, een fikse groei­spurt.
Litjens: "Het gaat daar ontzettend hard. We moeten nu in actie komen en kunnen ons niet permitteren pas aan bereikbaarheid te denken op het moment dat die mensen daar gaan wonen."

Hoger dan buurman

Opvallend detail is dat de nieuw te bouwen brug, die waarschijnlijk pal naast de Amsterdamse Brug komt te liggen, weleens enkele meters hoger kan worden dan zijn buurman. Amsterdam lijkt een doorvaarthoogte te willen aanhouden van 11,35 meter, terwijl de oudere brug negen meter hoog is.
"Naast de lage variant gaan we ook een hogere onderzoeken, zoals door de minister is gevraagd bij de bruggen over het IJ. Mocht de minister voet bij stuk houden, dan loopt het project tenminste geen vertraging op." 
Dezelfde discussie speelt rond de hoogte van de nieuw te bouwen fietsbrug over het IJ, waarvoor dezelfde hoogtes gelden. Enkele partijen ergeren zich hieraan omdat alle bruggen over het verderop gelegen Amsterdam-Rijnkanaal wel op 9,10 meter liggen.


©2017 FietsVerbinding onderzoeken door leden KBG_OHG (oktober 2016 t|m juni 2017) 
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin