Fietscomité Oost

08|09 De gemeente Amsterdam heeft gisteren haar plannen bekend gemaakt om budget te reserveren voor en nader onderzoek te doen naar een tunnel en een fietsbrug tussen de te ontwikkelen wijk Sluisbuurt en de bestaande wijk Sporenburg in het Oostelijk Havengebied. Recent onderzoek van de gemeente wees echter al uit dat een fietsverbinding langs deze route niet aan de verwachtingen voldoet. 

In de eerste helft van dit jaar heeft de gemeente een gedegen onderzoek uitgevoerd naar de mogelijkheden voor een fietsbrug tussen Sluisbuurt en Sporenburg. Daaruit blijkt dat de brug van €140 mio niet bijdraagt aan wat de gemeente beoogt.

Over de brug met de feiten ...

Gedegen onderzoek door de gemeente leert dat de brug het fietsverkeer niet of nauwelijks stimuleert; dat niet het CS maar station Weesperplein de voorkeurbestemming is en dat de brug voor degenen die wel naar CS willen de route slechts met één minuut bekort. De brug van €140 mio naar Sporenburg zou slechts 400 mensen verleiden te gaan fietsen. Niets laat zien dat de brug invloed heeft op het aantal te realiseren woningen in de Sluisbuurt. Blijft over de symbolische waarde van de brug, waarvoor naast €140 mio voor de bouw ook nog eens jaarlijks budget moet worden gereserveerd in verband met onderhouds- en exploitatiekosten. Bovendien zouden problemen bij het gecompliceerde kruispunt bij de Verbindingsdam moeten worden opgelost.

De gemeente ging er ook vanuit dat de brug de bouw van 2000 extra woningen mogelijk zou maken. Het totaal aantal te bouwen woningen zou daardoor omhoog kunnen van 3.500 naar 5.500. Uit het onderzoek blijkt echter niet dat de brug invloed heeft op het aantal te realiseren woningen in de Sluisbuurt.

Nu uit eigen gedegen onderzoek van de gemeente is gebleken dat er geen rationele onderbouwing is voor de brug, is het niet logisch er een reservering voor te maken en nader onderzoek te doen. 

Alternatieven meer effect, minder kosten en veiliger ...

Het blijkt veel goedkoper en effectiever te zijn om de Amsterdamse brug op te waarderen, zie advies klankbordgroep. Deze route trekt meer fietsen, geeft meer reistijdwinst en kost 'slechts' €15 mio. Er zijn nog meer hele goede alternatieven die veel minder kosten. Denk aan het verbeteren van het kruispunt IJburglaan ingang Piet Heintunnel dat kan zorgen voor betere doorstroming van fiets- en tunnelverkeer. Voor €140 mio is het zelfs mogelijk om alle bewoners van Sluisbuurt een elektrische fiets te geven en deze jarenlang op kosten van de gemeente te onderhouden.

Onveilig

De route via Sporenburg zou dagelijks 10.000 fietsers moeten verwerken. Dat levert gevaarlijke situaties op doordat de fietsroute direct langs één van de grootste basisscholen van Nederland loopt. Bovendien kruist de route vier straten en meer dan 50 garages die loodrecht op de route staan. In de nieuw te bouwen wijk Sluisbuurt zijn dit soort kruisingen expliciet verboden in verband met het gevaar voor fietsers. Als de brug of tunnel meer dan 10.000 fietsbewegingen zou ondergaan, geeft de gemeente in de conclusie van haar variantenstudie aan dat de Van Hengelstraat dit niet aankan. Afhankelijk van het aantal gebruikers leidt de brug of tunnel naar Sporenburg tot een onveilige situatie op Sporenburg. Vaststaand beleid is juist dat interventies dienen ter verbetering van de bestaande situatie.

Klankbordgroep o.l.v gemeente

Onder leiding van de gemeente is een klankbordgroep (KBG) in de periode december 2016 - juni 2017 driewekelijks bij elkaar gekomen. De groep bestaat uit 22 bewoners van Borneo, Cruquius, KNSM en Sporenburg. De KBG richt zich er primair op de beslisser in staat te stellen een weloverwogen besluit te nemen.  

Fietscomité Oost

Betrokken bewoners die geen zitting hebben gehad in de Klankbordgroep hebben zich verenigd in het Fietscomité Oost.

©2017 FietsVerbinding onderzoeken door leden KBG_OHG (oktober 2016 t|m juni 2017) 
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin