betrokken Oostelijk Havengebied

Doel & aanpak

Er is een klankbordgroep van ca. 20 betrokken buurtbewoners ingesteld om bewoners van het Oostelijk Havengebied te betrekken in de keuze van de criteria en de uit te werken varianten. De klankbordgroep heeft gedurende dit traject op constructieve wijze bijgedragen aan het tot stand komen van deze studie. Ook zijn er vanuit de klankbordgroep diverse suggesties aangedragen voor varianten en oplossingen. (op deze site te zien) 

Doel van de verkenning is om nut en noodzaak van investeringen in een (extra) fietsverbinding in kaart te brengen en verschillende varianten op een eenduidige manier met elkaar te kunnen vergelijken. De klankbordgroep deelt de inhoud van de rapportage op hoofdlijnen maar heeft wel een gedeeltelijk andere conclusie getrokken dan de opstellers van het rapport. De door de klankbordgroep getrokken conclusies zijn in een aparte bijlage opgenomen in het rapport.


AANPAK VAN DE STUDIE

2.1 Input klankbordgroep

Vanaf de start van de variantenstudie is de gemeente een nieuwe serie gesprekken aangegaan met een aantal bewoners van de eilanden van het Oostelijk Havengebied (Sporenburg, KNSM, Borneo en Cruquius): de klankbordgroep. Naar aanleiding van alle onrust die was ontstaan bij de inspraak van het concept Stedenbouwkundig plan Sluisbuurt over de fietsverbinding is besloten om samen met bewoners die zich hiervoor hebben aangemeld (dus geen formele vertegenwoordiging van bewoners), geregeld bij elkaar te komen om over de voortgang van de studie te spreken. De vraag vanuit de buurt was primair gericht op de nut en noodzaak van een verbinding en het feit dat een verbinding een grote impact zou hebben op de leefomgeving. In het bijzonder is de klankbordgroep gevraagd om input te geven over het effect van de varianten op de leefomgeving in het Oostelijk Havengebied, zoals ruimtebeslag, sociale cohesie, verkeersveiligheid en nachtelijke geluidsoverlast, maar ook over andere aspecten.

Deze bijeenkomsten vonden voor de zomer in een 3 weekse cyclus plaats in het Borneo Architectuur Centrum. (een periode van 6 maanden)


de 8 Varianten die onderzocht zijn

Brugverbindingen | Veerverbindingen | Tunnelverbindingen

Reistijdwinst van de Varianten Per fietser  <  >  Kosten voor realisering en Jaarlijkse exploitatie

2.2 Methode van beoordeling

De varianten zijn door de gemeente onderzocht op haalbaarheid aan de hand van nautische, verkeerskundige, juridische en technische eisen en criteria. Om dit te kunnen beoordelen zijn in samenwerking met de klankbordgroep thema's bepaald waar de varianten aan gescoord zijn. De klankbordgroep is niet verantwoordelijk voor de beoordeling van de thema's. Ieder thema bestaat uit verschillende subcriteria, welke in tabel 1 (linkerpagina) zijn genoemd en toegelicht. 

©2017 FietsVerbinding onderzoeken door leden KBG_OHG (oktober 2016 t|m juni 2017) 
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin